Odszkodowanie za opóźniony lot tanich linii lotniczych

W ostatnich latach polskie porty lotnicze regularnie odnotowywały bardzo duży wzrost liczby połączeń. Nie da się ukryć, że główną przyczyną ich wzrostu była ekspansja tanich linii lotniczych takich jak Ryanair, Wizzair a także Easy Jet i Norwegian. Zwiększająca się liczba kierunków, względnie niskie ceny i krótki czas podróży, oferowane przez te linie, przekonały do korzystania z ich usług miliony pasażerów.

Czy tani bilet zawsze musi oznaczać niższe standardy?

Dla wielu pasażerów lot linią Wizzair, bardzo często jest pierwszym w życiu, dla innych natomiast jest często jedynym dostępnym na danej trasie połączeniem. Większość klientów przewoźnika łączy natomiast gotowość do skorzystania z niższego standardu lotu za niższą względem konkurencji cenę. Czy słusznie? Odpowiedź na to pytanie, zgodnie z opinią większości rynkowych analityków zabrzmiałaby zapewne- to zależy. I słusznie.

Oczywistym faktem jest, że niska cena za lot nie bierze się wbrew specyfice problemu z nieba, a z ograniczania kosztów. Pasażerowie linii takich jak Wizzair czy Ryanair w przeciwieństwie do innych przewoźników, poza podróżą w ciaśniejszych fotelach i ekstremalnie drogimi połączeniami na infolinii, muszą się liczyć z tym, że za większość usług typu odprawa na lotnisku czy rezerwacja wybranego miejsca w samolocie będą musieli uiścić dodatkową opłatę. O ile tego typu ustępstwa względem droższej konkurencji są pełnoprawną praktyką, na którą pasażerowie chcąc nie chcąc godzą się wykupując bilet, o tyle warto się przyjrzeć dokładniej jak wygląda sprawa w przypadku praw pasażera w sytuacji opóźnionego lub odwołanego lotu.

Opóźnił mi się lot Wizzair, co teraz?

Tanie linie lotnicze wbrew pozorom mają dokładnie takie same obowiązki względem pasażerów dotkniętych opóźnionym lub odwołanym lotem i overbookingiem, co inne, droższe linie. Poza gwarancją prawa do opieki, w tym zagwarantowania lotu w najbliższym możliwym terminie bez ponoszenia dodatkowych opłat, przewoźnicy bardzo często w takich sytuacjach mają również obowiązek wypłaty odszkodowania. (Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo w naszych artykułach na temat odwołanego, opóźnionego lotu i overbookingu.

Przewoźnicy tacy jak Wizzair czy Ryanair często nie informują pasażerów o pełni przysługujących im w takich przypadkach praw, np. obowiązku zapewnienia hotelu w przypadku lotu przeniesionego na następny dzień czy możliwości zrezygnowania z lotu przy opóźnieniu wynoszącym powyżej 5 godzin i zwrotu pieniędzy lub możliwości skorzystania z lotu zastępczego inną linią.

Dodatkowym problemem wśród wspomnianych linii jest brak oferty lotów łączonych (co powoli się zmienia). Niestety wiąże się to z mniejszą odpowiedzialnością linii w przypadku niezdążenia na przesiadkę, o czym pisaliśmy tutaj.

Jak się zabezpieczyć przed opóźnionym lotem taniego przewoźnika?

Odpowiedź na to pytanie brzmi- warto poznać swoje prawa jeszcze przed wylotem. Jeśli dotarliście Państwo do tego miejsca w artykule , wiecie już, że tani bilet w przypadku praw pasażera niczego nie zmienia. Pomimo tego, że tylko ułamek lotów ulega opóźnieniom, odwołaniu czy przepełnieniu pokładu, wiedza na temat swoich praw jest cennym zabezpieczeniem. Warto również dochodzić należnego odszkodowania w przypadku tego typu zdarzeń, przysługującego w dokładnie takiej samej wielkości jak przy lotach innymi liniami. Niska cena biletu taniego przewoźnika często niestety jest mocno związana z dużo trudniejszą drogą, jaką trzeba pokonać do wyegzekwowania należnego odszkodowania, warto jednak również pamiętać, że nasza firma służy Państwu w takich przypadkach rzetelną pomocą.