Ugody, vouchery i inne „bajery”

Zakres praw pasażerów lotów samolotowych w przeciągu ostatnich kilku lat uległ znacznemu poszerzeniu. Jeszcze do niedawna mało kto znał swoje prawa w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu. Pomimo istnienia wielu regulacji nadających ogólny kształt prawodawstwa Unii Europejskiej dotyczącego opóźnionych lub odwołanych lotów, w praktyce mało kto wiedział o ich istnieniu, co prowokowało do wielu nadużyć ze strony linii lotniczych.

W ostatnich latach świadomość społeczna wśród pasażerów uległa znacznej poprawie. Linie lotnicze odczuwając finansowo wzrost liczby reklamacji oraz często spraw sądowych, coraz częściej zaczęły oferować pasażerom opóźnionych i odwołanych lotów vouchery do wykorzystania na kolejny lot. Wielu pasażerów godzi się na tego typu świadczenie ze względu na brak dokładnej wiedzy na temat swoich praw lub niechęć do dalszych sporów z linią lotniczą. Bardziej wytrwali pasażerowie natomiast często próbują dochodzić pełnoprawnych kwot odszkodowań. Przeważnie jednak zderzając się z działem reklamacji są informowani o nieprzyznawaniu się do odpowiedzialności przez przewoźnika, w ramach gestu handlowego jest im natomiast czasami proponowana drobna kwota, która po podpisaniu odpowiedniego dokumentu zamyka dalszą drogę dochodzenia roszczeń. Przy tego typu odpowiedzi zniechęcony pasażer woli przyjąć jakąkolwiek propozycję niż odejść z przysłowiowym kwitkiem.

Czy jednak warto je przyjmować? Zdecydowanie nie. Jeśli linia proponuję nam tego typu świadczenia, jest raczej pewnym, że należy nam się pełna kwota. Walczmy o swoje!