Odszkodowania za odwołany lot

odszkodowanie za odwołany lot

Czy zdarzyło ci się kiedyś, że twój lot został odwołany? Godziny spędzone na lotnisku, nerwowe spoglądanie na tablicę odlotów i przylotów, niepewność czy zdążysz na spotkanie biznesowe lub na święta do rodziny. Czy twoje wakacje znacznie się nie skrócą i nie przepadną ci inne rezerwacje.

Jeśli twój lot został odwołany, bez względu na przyczynę przewoźnik powinien zapewnić Ci przelot w najbliższym możliwym terminie, bez pobierania żadnych dodatkowych opłat. Do momentu wylotu linia lotnicza ma obowiązek zagwarantować Ci odpowiednią opiekę, tj. posiłek, napoje, rozmowę telefoniczną a także zakwaterowanie oraz dojazd na lotnisko, jeśli zajdzie taka potrzeba. Często zdarza się jednak, że przewoźnik nie wywiązuje się z tego obowiązku. W takiej sytuacji, pasażerowie równie dobrze mogą kupić te rzeczy sami, a następnie na podstawie paragonów, mogą uzyskać zwrot od przewoźnika.

Jeśli w wyniku odwołanego lotu zaoferowano Ci przelot zastępczy, i dotarłeś do portu docelowego później o 2 godziny lub więcej, z przyczyn zależnych od przewoźnika, należy ci się odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od długości lotu). Jeśli opóźnienie wyniosłoby ponad 5 godzin, dodatkowo masz prawo zrezygnować z podróży, przewoźnik ma wtedy obowiązek zwrócić ci pełną kwotę niewykorzystanego biletu.


Kiedy mogę ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?

Linia lotnicza jest zobligowana do wypłaty odszkodowania, jeśli odwołanie zostało spowodowane usterką techniczną, przekroczeniem czasu pracy załogi lub problemami operacyjnymi personelu.

Zdecydowana większość odwołanych lotów, spowodowana jest usterkami technicznymi samolotów. Czasami jednak jest to spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, niezależnymi od przewoźnika tj. złe warunki atmosferyczne, strajki lub atak terrorystyczny. W tych przypadkach linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania.

O odszkodowanie za odwołany lot możemy się ubiegać , jeśli samolot był operowany przez przewoźnika europejskiego lub jeśli wylot nastąpił z portu lotniczego znajdującego się na terenie Unii Europejskiej. Prawa pasażera w Polsce są zagwarantowane ustawodawstwem europejskim, uzupełnionym interpretacjami prawa krajowego.

Niejasne, zbyt ogólne regulacje prawne a także niska świadomość na temat praw pasażera w Polsce powodują, że linie lotnicze interpretują przepisy w najkorzystniejszy dla siebie sposób. Tym samym przeważnie wypłata odszkodowania jest odmawiana pasażerom. W dochodzeniu swoich spraw pomaga Komisja Ochrony Pasażerów działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz sąd. wielu pasażerów w przypadku odmowy wypłaty, rezygnuje z dalszego ubiegania się o odszkodowanie.

Jeśli są Państwo pasażerami odwołanego lotu, którzy cenią swój czas i nie cierpią biurokracji, zapraszamy do przesłania nam formularza zgłoszeniowego, uzyskamy dla Państwa należne odszkodowanie.

Możliwe odszkodowania za opóźniony lot:

  • 250€ – za loty pon. 1500km
  • 400€ – za loty pomiędzy 1500, a 3500km
  • 600€ – za loty pow. 3500km