Przez opóźniony lot Twoja wycieczka z biura podróży się skróciła?

Jak wynika z badań Mondial Assistence, w zeszłym roku na wakacje wyjechało około 4,7 miliona Polaków. Ponad połowa z tych osób wybrała urlop organizowany przez biuro podróży. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ubezpieczyciela, podróżni wybierający usługi biur turystycznych cenią sobie przede wszystkim wygodę korzystania z takiej usługi. Nie każdy bowiem chce obcinać włosy sam, niektórzy wolą wybrać usługi salonu fryzjerskiego. Z racji wzrastającej zasobności portfela przeciętnego Kowalskiego względem kolegów z zachodnich krajów, Polacy coraz chętniej podróżują na wakacje do takich państw jak Grecja, Egipt czy Hiszpania a także coraz częściej Dominikana, Meksyk, Zanzibar czy Tajlandia. Wraz ze wzrostem liczby lotów i kierunków oferowanych przez przewoźników i wynikającymi z tego coraz niższymi cenami rośnie liczba klientów, również tych niezadowolonych.

Odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy

Jak wynika z badań Mondial Assistence, w zeszłym roku na wakacje wyjechało około 4,7 miliona Polaków. Ponad połowa z tych osób wybrała urlop organizowany przez biuro podróży. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ubezpieczyciela, podróżni wybierający usługi biur turystycznych cenią sobie przede wszystkim wygodę korzystania z takiej usługi. Nie każdy bowiem chce obcinać włosy sam, niektórzy wolą wybrać usługi salonu fryzjerskiego. Z racji wzrastającej zasobności portfela przeciętnego Kowalskiego względem kolegów z zachodnich krajów, Polacy coraz chętniej podróżują na wakacje do takich państw jak Grecja, Egipt czy Hiszpania a także coraz częściej Dominikana, Meksyk, Zanzibar czy Tajlandia. Wraz ze wzrostem liczby lotów i kierunków oferowanych przez przewoźników i wynikającymi z tego coraz niższymi cenami rośnie liczba klientów, również tych niezadowolonych.



Lot czarterowy rezerwowany dla nas przez biuro podróży obliguje do zagwarantowania przez przewoźnika pasażerom praw na równi z lotami regularnymi. Dodatkowo umowa zawarta z biurem podróży obliguje do zapewnienia nam właściwej opieki również przez nie. W przypadku lotów liniami zarejestrowanymi w Unii Europejskiej, Szwajcarii, Islandii, Norwegii oraz w morskich terytoriach zależnych od krajów Unii Europejskiej, gdzie panuje unijne prawo takich jak np. Wyspy Kanaryjskie czy Guadelupa, bądź jeśli wylot następuję z jednego z tych krajów pasażerowie w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 2 godzin mają prawo do otrzymania posiłków, napojów, wykonania 2 rozmów telefonicznych a także jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu zmusza do pozostania na lotnisku w nocy, zagwarantowania noclegu w hotelu oraz dojazdu z i na lotnisko. Często zdarza się, że linie lotnicze nie wykonują tego obowiązku i pasażerowie pozostawieni są na pastwę losu. W takich przypadkach, jeśli pomimo próśb przewoźnik dalej tego nie zapewnia, jedyną możliwością zostaje zakup tych wszystkich rzeczy na własny koszt a następnie uzyskanie w trybie reklamacji zwrotu pieniędzy. Ważne w tym przypadku jest to, że linia lotnicza ma taki obowiązek ze względu na przyczynę opóźnienia. O ile zagwarantowanie opieki pasażerom jest przez przewoźników z reguły przestrzegane, o tyle już informacja o możliwości uzyskania odszkodowania oraz jego wypłata przeważnie nie są. W sytuacjach takich poza wspomnianą opieką, pasażerom którzy czekają na opóźniony samolot powyżej 3 godzin przysługuje również odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro- loty poniżej 1500 km
  • 400 euro- loty od 1500 km do 3500 km
  • 600 euro- loty powyżej 3500 km

Ważnym jest aby zachować jednak karty pokładowe oraz wszelkiego rodzaju paragony w celu późniejszego udokumentowania przed linią odbycia lotu i poniesienia kosztów.

Opóźnione loty niepodlegające dyrektywie eu261/04

No dobrze, skoro kwestia należnych odszkodowań w przypadku lotów z krajów Unii lub europejskimi liniami została wyjaśniona to jak ma się to do sytuacji gdy pasażerowie np. lecą z Turcji turecką linią? Przeważnie biura podróży nie informują od razu jakim przewoźnikiem odbywa się lot, często natomiast loty są realizowane przez przewoźników spoza Unii. W takich przypadkach dyrektywa umożliwiająca możliwość uzyskania należnych odszkodowań ogranicza się tylko do wylotu z kraju UE, lot powrotny nie jest nią niestety objęty. Co wtedy? Czy pasażerowie mogą domagać się należnej opieki i odszkodowań?

W przypadku wycieczek organizowanych przez biura podróży pasażerowie mają w takich przypadkach zabezpieczenie w postaci możliwości uzyskania pomocy i odszkodowania od biura podróży. Regulacje w tym zakresie różnią się od tych, gdy dochodzimy odszkodowania od linii lotniczej. W takich przypadkach zakres odpowiedzialności w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu jest niestety dużo mniejszy ogranicza się do obniżania o 5% działowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 4 godzin. Wiąże się to z powołaniem się na zapisy Tabeli Frankfurckiej, której zapisy są coraz powszechniejszym odniesieniem do tego typu sytuacji. Linie lotnicze poszczególnych Państw mają również obowiązek działać na podstawie przepisów krajowych, gdzie przeważnie jest mowa o obowiązku zagwarantowania opieki pasażerom, jest to jednak zależne od regulacji w tym zakresie poszczególnych państw.

O ile opóźnienia lotów ogółem zdarzają się rzadko, o tyle ich liczba w przypadku lotów czarterowych jest stosunkowo wysoka, dlatego warto poznać swoje prawa jeszcze przed wylotem.