Odszkodowanie za opóźniony lot łączony – Lufthansa

Na przestrzeni lat, w wyniku uwolnienia granic i rozwoju światowego rynku lotniczego, liczba pasażerów stale się zwiększa. Podróże międzykontynentalne stają się coraz powszechniejsze wśród Polaków. Często są one związane z biznesem, turystyką, nauką lub po prostu wizytą u rodziny, która mieszka na innym kontynencie.

Bolączką zarówno polskich władz centralnych jak i lokalnych, szczególnie w ostatnich latach, jest brak dużego portu lotniczego, który mógłby spełniać rolę hubu przesiadkowego dla pasażerów podróżujących na trasach międzykontynentalnych. W największym stopni lukę w rynku uzupełniają niedaleko położone od naszego kraju lotniska w Monachium, Frankfurcie oraz Berlinie. Rozbudowana siatka połączeń pomiędzy polskimi portami lotniczymi a głównymi lotniskami niemieckimi , które oferują dużą liczbę połączeń międzykontynentalnych, przekonuje, a wręcz czasami jest jedyną opcją do podróżowania w ten sposób.

Prym wśród przewoźników realizujących tego typu loty, często we współpracy z innymi liniami lotniczymi lub poprzez spółki zależne, wiedzie Lufthansa. Olbrzymia flota samolotów i liczba obsługiwanych lotnisk sprawiają, że wyszukując lotów np. z Warszawy czy Wrocławia do Chicago lub Miami, skorzystanie z usług tej linii lotniczej jest jedyną sensowną dla nas opcją. Realizacja lotów łączonych na jednym bilecie, która umożliwia wylot z portu lotniczego w Polsce, często jest dla pasażerów lepszym rozwiązaniem niż oferta konkurencyjnych linii lotniczych, a także w praktyce dużo bezpieczniejszym, z czego duża część pasażerów sobie nie zdaje sprawy.

Loty łączone, jak nie trudno się domyślić, wiążą się z dużo większym ryzykiem opóźnienia lub odwołania. Dojazd na lotnisko, czas spędzony w oczekiwaniu na odprawę lub przesiadkę oraz wielogodzinny lot międzykontynentalny, dodatkowo kwestie związane ze zmianą czasu i szereg wysiłków włożonych w zaaklimatyzowaniem się w innym miejscu, sprawiają, że każdy z pasażerów chciałby, żeby jego lot odbył się bez żadnych zakłóceń.

Warto wiedzieć i pamiętać jakie obowiązki wobec nas ma przewoźnik, w przypadku lotu łączonego. W przypadku gdy pierwszy odcinek lotu zostanie opóźniony na tyle, że przesiadka na dalszy lot będzie niemożliwa, linia lotnicza ma obowiązek przebookować nas na następny możliwy lot, bez dodatkowych opłat. Na czas oczekiwania na kolejny lot, w przypadku opóźnienia większego niż 2 godziny przewoźnik ma obowiązek zagwarantowania pasażerom posiłków, napojów, 2 rozmów telefonicznych a także hotelu, jeśli lot został przeniesiony na kolejny dzień. Realizując lot Lufthansą (bez względu na to skąd następuje wylot), pasażerowie są znacznie uprzywilejowani względem np. pasażerów linii amerykańskich. W przypadku opóźnienia powyżej 3 godzin z przyczyn zależnych od przewoźnika, na trasie międzykontynentalnej, pasażerowi przysługuje dodatkowo 600 euro odszkodowania.

Nawiązując do wspomnianego mniejszego zakresu praw pasażera klientów linii spoza Unii Europejskiej i jednocześnie wylotu spoza niej, warto mieć na uwadze, czy lot, który wykupiliśmy u Lufthansy nie jest operowany np. przez linię amerykańską. W przypadku tego typu zdarzeń, może się bowiem okazać, że linia operująca lot Lufthansy, nie podlega pod unijne ustawodawstwo, zgodnie to z którym możliwe jest uzyskanie odszkodowania.

Dodatkowym przywilejem dla między innymi polskich pasażerów Lufthansy jest fakt, że w przypadku zaistnienia opóźnienia lotu łączonego, odszkodowanie przysługuje za całość rezerwacji. Zryczałtowane odszkodowania są zależne od dystansu lotu, przy problemach z jednym odcinkiem lotu łączonego, bierze się pod uwagę dystans całej podróży.