Zasady przyznawania odszkodowań lotniczych


Kiedy należy się odszkodowanie?

Według regulacji unijnej z 2004 r. jeśli dany lot był opóźniony o ponad trzy godziny, odwołany lub sprzedano więcej biletów niż jest miejsc w samolocie, przewoźnik zobligowany jest do wypłaty odszkodowania dla pasażera. Jest to jednak uwarunkowane pewnymi czynnikami. To czy możemy ubiegać się o odszkodowanie, zależne jest od przyczyny problemu z Twoim lotem. Jeśli przyczyną była usterka techniczna, problemy z załogą lub inne okoliczności, które były zależne od przewoźnika, można śmiało starać się o rekompensatę. Jeśli jednak tzw. nadzwyczajne okoliczności, czyli złe warunki pogodowe, zapowiedziany strajk, wojna, atak terrorystyczny itp. spowodowały opóźnienie lub odwołanie lotu, wtedy nie ma podstawy do ubiegania się o odszkodowanie.

Najczęściej jednak można spotkać się z usterkami technicznymi. Zazwyczaj przewoźnik nie informuje pasażerów co było faktyczną przyczyną, dlatego dopiero wysyłając roszczenie, dowiadujemy się prawdy. Podczas zgłaszania sprawy, ważne również jest to, aby lotnisko naszego wylotu lub linia lotnicza, należały do państwa będącego członkiem Unii Europejskiej ( dotyczy także Islandii, Norwegii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytani). Odzyskujemy odszkodowania do roku wstecz.

Ile mi się należy?

Wysokość odszkodowania zależy od odległości między lotniskiem wylotu i lotniskiem docelowym oraz długością opóźnienia. Kwoty rekompensaty wahają się między 250 a 600 euro od osoby.

Zasady przyznawania odszkodowań lotniczych

Dodatkowo jako nieliczni wywalczamy zwrot kosztów poniesionych w wyniku opóźnienia lub odwołania lotu oraz niewpuszczenia na pokład samolotu. Na podstawie paragonów odzyskujemy pieniądze za wydatki poniesione na takie rzeczy jak np.:

  • Opłacenie taxi
  • Wynajem hotelu
  • Wynajem samochodu
  • Zakup posiłku
  • itd.

Nie pobieramy za to żadnej dodatkowej prowizji!